Muistan tarkalleen sen hetken, kun yritin vakuuttaa itselleni, ettei tämä tarkoita mitään.
Olin ollut äänekäs kotona, töissä ja netissä siitä, etteivät LLM:t tiedä mitään. Copilot tuntui huijaamiselta. Koodin kirjoittaminen pakottaa ajattelemaan; jos työkalu kirjoittaa sen, kopioin vain koodia nopeammin.
1/

Lauri Lavanti
in reply to Lauri Lavanti • • •Sitten tilasin Clauden ja vietin maaliskuun ensimmäisen viikonlopun klikkaillen "Allow". Katselin, miten se pureskeli tehtävän läpi, ja jokin muuttui.
Koodin kirjoittaminen ei ole enää se taito, jonka ympärille kaikki rakentuu. Kyse on sen määrittelemisestä, mitä pitää tehdä.
2/
Lauri Lavanti
in reply to Lauri Lavanti • • •Etlan tutkimuksen mukaan tekoälyä hyödyntää tällä hetkellä vasta pieni joukko tietotyöläisiä, joilla on riittävästi kontekstia arvioidakseen tuotoksia kriittisesti. Miten se konteksti jatkossa karttuu, jos kukaan ei enää itse kirjoita virheellistä koodia?
3/3
Rolle Laukkarinen
in reply to Lauri Lavanti • • •Copilot ja Codex ovat lähinnä älykkäitä autocompleteja. Kun otin Claude Coden käyttöön hieman sen ilmestymisen jälkeen keväällä 2025, tajusin, mitä on todellinen koodin automatisointi. Olen kohta noin 30 vuotta ohjelmoituani ja koko pienen ikäni tykännyt automatisoida puuduttavia asioita. Nyt voin oikeasti tehdä niin, myös ne vaiheet jotka ennen vaativat manuaalista työtä. Kaikkea on nopeampaa ja tehokkaampaa kokeilla, draftata, speksata, tehostaa, suunnitella ja kehittää. Ohjelmoinnistani enää murto-osa on manuaalista.
Linus Torvalds sanoi hyvin, että "miksi ihmiset sanovat tekevänsä 100% tekoälyllä - eihän kukaan sano tekevänsä 100% compilerilla". Hän on yllättävän "tekoälymyönteinen", koska ymmärtää, että se on työkalu. Hype sikseen, mutta todistetusti äärimmäisen tehokas sellainen.
Olen aina rakastanut koodaamista, eikä asia muuksi muutu t
... Show more...Copilot ja Codex ovat lähinnä älykkäitä autocompleteja. Kun otin Claude Coden käyttöön hieman sen ilmestymisen jälkeen keväällä 2025, tajusin, mitä on todellinen koodin automatisointi. Olen kohta noin 30 vuotta ohjelmoituani ja koko pienen ikäni tykännyt automatisoida puuduttavia asioita. Nyt voin oikeasti tehdä niin, myös ne vaiheet jotka ennen vaativat manuaalista työtä. Kaikkea on nopeampaa ja tehokkaampaa kokeilla, draftata, speksata, tehostaa, suunnitella ja kehittää. Ohjelmoinnistani enää murto-osa on manuaalista.
Linus Torvalds sanoi hyvin, että "miksi ihmiset sanovat tekevänsä 100% tekoälyllä - eihän kukaan sano tekevänsä 100% compilerilla". Hän on yllättävän "tekoälymyönteinen", koska ymmärtää, että se on työkalu. Hype sikseen, mutta todistetusti äärimmäisen tehokas sellainen.
Olen aina rakastanut koodaamista, eikä asia muuksi muutu tekoälyllä tai ilman, mutta pitkästä aikaa "kulta-aikojen jälkeen" olen suorastaan koukussa. Aikaansaaminen on mukavaa.
#Tekoäly