Som tjänsteperson / kontorsarbetare (webbutvecklare) så svara jag nej på den frågan. Jag hatar inte att hantverkare eller arbetarklassen i stort har inflytande i demokratin. Tvärtom tycker jag vi införa demokrati för alla både i politiken och i ekonomin.
Jag funderar på om det är ett misstänkliggörande av arbetarklassen som är orsaken till den utbredda avskyn för SD (både här i #svpol, svenska Mastodon generellt och i vänsterlutande press).
Det finns fler "arbetare" i SD jämfört med V (som är väldigt akademikertätt).
Jag funderar på om det är ett misstänkliggörande av arbetarklassen som är orsaken till den utbredda avskyn för SD (både här i #svpol, svenska Mastodon generellt och i vänsterlutande press).
Det finns fler "arbetare" i SD jämfört med V (som är väldigt akademikertätt).
visst, klassförakt kan verkligen påverka folk. Så klart även akademiker.
Men i det här fallet tror jag inte det gäller. Jag ogillar SD pga deras politik. Det är partiet och deras politik jag ogillar, inte deras väljare.
Att vänsterpress skulle ogilla SD pga att de har många väljare som är arbetare ger jag inte mycket för. SD bedriver klassisk högerpolitik och rasistisk politik. Ur ett vänsterperspektiv finns det ju inget att hämta där.
sen stämmer det att SD samlar fler arbetarröster än V. Det är V väldigt medvetna om och därför gör allt vad de kan för att uppmärksamma hur arbetarklassen drabbas negativt av SD:s och högerns politik och att deras rasistiska politik inte heller kommer gynna svensk arbetarklass.
V är också medvetna om vikten av att ha arbetarrepresentarion, något som valberedningar uppmanas att lägga vikt vid när man tar förslag till listor, styrelser, osv.
"Rasist" är ett så brett begrepp och idag främst använt som skällsord mot politiska motståndare. Invandringskritiska är mer korrekt för att beskriva SD.
De främjar också den "svenska kulturen" (vad nu det är) framför andra kulturer, vilket också innebär att de är för assimilation framför integration. Återvandring för de som inte "vill bli svenskar".
@samuel SD är inte längre ensamma i denna ståndpunkt. Så att de skulle vara ett särskilt "rasistiskt" parti, annat än historiskt håller jag inte med om.
På vilket sätt gynnas inte "arbetare" av SD:s invandringspolitik menar du?
Att flera andra partier svansar efter SD är väldigt oroväckande. Men det som är tydligt är att SD hela tiden flyttar fram sina positioner när de andra följer efter. De är alltid värst. Det har med synen på invandring att göra men också på en mer auktoritär politik som mer ser ut som Orbans Unger.
Arbetare drabbas på otroligt många sätt av SD:s politik.
En generell skattesänkarpolitik som drar undan resurser från välfärden är en stor del. De står helt bakom den högerpolitik som drivs: vinster i välfärden, låna till att sänka skatten för de rika, osv.
De gångerna de säger att de ska stå upp för vanligt folk sviker de. De svek t.ex. kring A-kassan. De sa att de inte skulle acceptera en sänkning och sen gick de med på det.
Jag invänder lite mot resonemanget du skriver här:
"Samtidigt har de väljarna ju valt detta parti du ogillar, och partiet för en politik för sina väljare, annars får de inga röster."
Ja, många har röstat på dem. De driver sin politik trots att den tidigare har varit impopulär. Men det är ett cirkelresonemang om att de måste driva en politik vad deras väljare vill. De kan driva vilken politik de vill och sen röstar antingen folk på dem eller inte. Kanske samma. Kanske andra.
Jag tycker att S flörtar för mycket högerut. De blir mindre och mindre vänster. Men det är ändå en stor skillnad mellan S och SD.
SD driver politik som försvagar facken, de vill försämra tryggheten för arbetare, t.ex. genom att luckra upp LAS, de är helt okej med politik som gynnar höginkomsttagare på bekostnad av en sämre välfärd för alla.
En stor andel av arbetare bor i hyresrätt. SD:s och resten av Tidölagets politik missgynnar hyresgäster väldigt mycket. T.ex. att avskaffa investeringsstödet för att bygga billiga hyresrätter, att fortsätta med ROT-avdragen men utan att ha motsvarande för hyresgäster.
Så det går emot arbetarnas egna materiella intressen att rösta på SD.
@samuel Detta med att svika sina löften kan ju också ses som kompromisser då man inte får 51% av folkets stöd. Det är troligen delvis därför också de går mer och mer höger.
Men visst, som ett missnöjesparti som egentligen bara har en "viktig fråga" på dagordningen får lite den här karaktären.
Partiet har sedan succesivt utvecklat sig i den riktning de behöver för att få igenom sin huvudsakliga politik.
De hade lika gärna hade kunnat gå vänster om det var S som hade släppt in dem i värmen.
Samuel
in reply to Gagagoogle • • •vill du utveckla frågan lite?
Som tjänsteperson / kontorsarbetare (webbutvecklare) så svara jag nej på den frågan. Jag hatar inte att hantverkare eller arbetarklassen i stort har inflytande i demokratin. Tvärtom tycker jag vi införa demokrati för alla både i politiken och i ekonomin.
Gagagoogle
in reply to Samuel • • •@samuel Jag håller med dig här.
Jag funderar på om det är ett misstänkliggörande av arbetarklassen som är orsaken till den utbredda avskyn för SD (både här i #svpol, svenska Mastodon generellt och i vänsterlutande press).
Det finns fler "arbetare" i SD jämfört med V (som är väldigt akademikertätt).
Gagagoogle
in reply to Samuel • • •@samuel Jag håller med dig här.
Jag funderar på om det är ett misstänkliggörande av arbetarklassen som är orsaken till den utbredda avskyn för SD (både här i #svpol, svenska Mastodon generellt och i vänsterlutande press).
Det finns fler "arbetare" i SD jämfört med V (som är väldigt akademikertätt).
Samuel
in reply to Gagagoogle • • •visst, klassförakt kan verkligen påverka folk. Så klart även akademiker.
Men i det här fallet tror jag inte det gäller. Jag ogillar SD pga deras politik. Det är partiet och deras politik jag ogillar, inte deras väljare.
Att vänsterpress skulle ogilla SD pga att de har många väljare som är arbetare ger jag inte mycket för. SD bedriver klassisk högerpolitik och rasistisk politik. Ur ett vänsterperspektiv finns det ju inget att hämta där.
Samuel
in reply to Samuel • • •Samuel
in reply to Samuel • • •Gagagoogle
in reply to Samuel • • •@samuel Det är en rimlig inställning att ogilla partiet, men ändå inte ogilla deras väljare.
Samtidigt har de väljarna ju valt detta parti du ogillar, och partiet för en politik för sina väljare, annars får de inga röster.
SD är ju på många sätt ett mittenparti (som S), och den klassiska högerpolitiken kommer fram främst i samband med invandningen och traditioner.
Gagagoogle
in reply to Gagagoogle • • •@samuel
"Rasist" är ett så brett begrepp och idag främst använt som skällsord mot politiska motståndare. Invandringskritiska är mer korrekt för att beskriva SD.
De främjar också den "svenska kulturen" (vad nu det är) framför andra kulturer, vilket också innebär att de är för assimilation framför integration. Återvandring för de som inte "vill bli svenskar".
Gagagoogle
in reply to Gagagoogle • • •@samuel
SD är inte längre ensamma i denna ståndpunkt. Så att de skulle vara ett särskilt "rasistiskt" parti, annat än historiskt håller jag inte med om.
På vilket sätt gynnas inte "arbetare" av SD:s invandringspolitik menar du?
Samuel
in reply to Gagagoogle • • •Att flera andra partier svansar efter SD är väldigt oroväckande. Men det som är tydligt är att SD hela tiden flyttar fram sina positioner när de andra följer efter. De är alltid värst. Det har med synen på invandring att göra men också på en mer auktoritär politik som mer ser ut som Orbans Unger.
Arbetare drabbas på otroligt många sätt av SD:s politik.
1/x
Samuel
in reply to Samuel • • •En generell skattesänkarpolitik som drar undan resurser från välfärden är en stor del. De står helt bakom den högerpolitik som drivs: vinster i välfärden, låna till att sänka skatten för de rika, osv.
De gångerna de säger att de ska stå upp för vanligt folk sviker de. De svek t.ex. kring A-kassan. De sa att de inte skulle acceptera en sänkning och sen gick de med på det.
2/x
Samuel
in reply to Samuel • • •Jag invänder lite mot resonemanget du skriver här:
"Samtidigt har de väljarna ju valt detta parti du ogillar, och partiet för en politik för sina väljare, annars får de inga röster."
Ja, många har röstat på dem. De driver sin politik trots att den tidigare har varit impopulär. Men det är ett cirkelresonemang om att de måste driva en politik vad deras väljare vill. De kan driva vilken politik de vill och sen röstar antingen folk på dem eller inte. Kanske samma. Kanske andra.
3/x
Samuel
in reply to Samuel • • •SD är inte ett "mittenparti".
Jag tycker att S flörtar för mycket högerut. De blir mindre och mindre vänster. Men det är ändå en stor skillnad mellan S och SD.
SD driver politik som försvagar facken, de vill försämra tryggheten för arbetare, t.ex. genom att luckra upp LAS, de är helt okej med politik som gynnar höginkomsttagare på bekostnad av en sämre välfärd för alla.
4/x
Samuel
in reply to Samuel • • •En stor andel av arbetare bor i hyresrätt. SD:s och resten av Tidölagets politik missgynnar hyresgäster väldigt mycket. T.ex. att avskaffa investeringsstödet för att bygga billiga hyresrätter, att fortsätta med ROT-avdragen men utan att ha motsvarande för hyresgäster.
Så det går emot arbetarnas egna materiella intressen att rösta på SD.
5/5
Gagagoogle
in reply to Samuel • • •@samuel Detta med att svika sina löften kan ju också ses som kompromisser då man inte får 51% av folkets stöd. Det är troligen delvis därför också de går mer och mer höger.
Men visst, som ett missnöjesparti som egentligen bara har en "viktig fråga" på dagordningen får lite den här karaktären.
Partiet har sedan succesivt utvecklat sig i den riktning de behöver för att få igenom sin huvudsakliga politik.
De hade lika gärna hade kunnat gå vänster om det var S som hade släppt in dem i värmen.